Skip to content
Home » Az Incoterms szabvány, paritások. Mi is az?

Az Incoterms szabvány, paritások. Mi is az?

Munkám során sokszor tapasztalom, hogy sok nemzetközi kereskedelemmel foglalkozó üzletember nincs tisztában egy nemzetközi kereskedelmi szabvány fogalmával, az Incoterms szabvánnyal. Szóljon ez a bejegyzés erről, egyszerűen, érthetően elmagyarázva a lényegét, használatát.
Mi is maga az Incorterms? Egy nemzetközileg elfogadott kódrendszer, ami egy kereskedelmi ügylet során szabályozza, hogy a szállítás során ki meddig viseli a szállítási, raktározási az ezzel kapcsolatos költségeket, ki fizeti az áru biztosítását és meddig vállalja az ezzel járó kockázatot, költséget. Ezt a köznyelvben „fuvar paritás”-ként is szokták nevezni.

Ezeket a szabványokat, mint minden mást frissítik, optimalizálják és hozzáigazítják a felmerülő igényekhez, a legjobb használhatóság biztosítására. Így létezik Incoterms 2000, Incoterms 2020 és Incoterms 2024 is, ezért is érdemes évente legalább egyszer megvizsgálni, hogy van-e esetleg olyan változtatás benne, ami számunkra vagy a kereskedelmi partnerünk számára kedvezőbb, jobban használható. Ezeknek a szabványoknak a használatát a vámhatóságok is átvették, egy vámkezelés során ezeknek a szabványoknak a használatával történik az árunyilatkozatok beadása, értékelése, jóváhagyása, így rendkívül fontos, hogy tisztában legyünk a jelentésükkel. Már csak azért is, mert egy termék eladhatóság nagyban függ az árától, ami nyilván a bekerülési ártól és költségektől függ. Ha nem vagyunk tisztában vele, hogy milyen költségeink merülhetnek fel, azzal nem tudunk kalkulálni és esetleg a teljes hasznot el tudja vinni az a plusz költség, ami egy rosszul megválasztott paritás okozott számunkra.

Példáimban az Incoterms 2020 szabványaira térünk ki, talán ez a legtöbbet használt. A kereskedelmi ügylet okmányán érdemes jelölni hogy mely Incoterms szabvány szerint került alkalmazásra a feltüntetett paritás, mert lehetnek apró, de lényeges eltérések esetleg.

Ezek a szabványok fuvarozási nemenként is elkülönülnek, vannak, amiket csak bizonyos szállítási módok esetén kell és javasolt használni, a szabvány leírása is erre a szállítási módra van specializálva. A szabvány egy 3 karakteres rövidítésből áll, melyhez kapcsolódik egy földrajzi hely megjelölés is, ami szintén nagyon fontos az alkalmazása során a kereskedelmi ügyletben. Helytelen használat esetén például vitákra ad lehetőséget, amikor bizonyos költségeket kell kifizetni a szállítmánnyal kapcsolatban, esetlegesen megrontva egy jól induló üzleti kapcsolatot.

Vannak azok a szabványok, ahol az eladó egyáltalán nem akar foglalkozni a szállítással, szállítmányozással, azt a vevőjére bízza, intézzen ő mindent. Ezek az EXW, FCA paritások. Ezeknél a paritásoknál az eladó telephelye, raktára jöhet szóba, a két paritás között az a különbség, hogy az FCA paritásnál segédkezik az első fuvarozónak való átadásban az eladó. Mindkét esetben már az export vámkezelés költsége is a vevőt terheli, így érdemes az ügylet megkötése során kitérni ennek a költségére is. A biztostás kötése is és a kockázat is az áru átadásától a vevő feladata és költsége.

Talán az egyik leggyakrabban használt szabvány az FOB, mely használata során a berakodási kikötő a paritás helye, ahol a hajó korlátján átrakodás során száll át minden költség és kockázat a vevőre, odáig az eladó köti a biztosítást, onnantól a vevő feladata az áru biztosítása. Ehhez elengedhetetlen egy jó szállítmányozó partner az eladó részére, aki leszervezi a szállítást az induló kikötőből és megadja, hogy hova kell beszállítsa az eladó az árut, hogy be tudják hajózni.

Sokan használják a DDP, DAP paritásokat is, ezeknél a paritásoknál az eladó a paritás helyéig kifizeti a szállítás során felmerülő költségeket és biztosítja is az árut, vállalva egy esetleges káresemény okozta károkat, azonban meg kell jegyeznem, hogy ha a megjelölt helyek nem a vevő telephelyei, akkor felmerülhetnek itt is plusz költségek, például egy debreceni cég DAP Budapest paritással ha vásárol egy árut, a Budapest-Debrecen viszonylatban felmerülő szállítási és biztosítási költségeket már neki kell megfizetnie.

A csatolt kép nagyon szépen mutatja hogy kinek, mit, mikor kell intéznie, kinek, mi a költsége és hogy hol száll át rá a kockázatviselés.



Nagyon fontos, hogy akár már kereskedelmi ügylet megkötése elött konzultáljon erről a vámkezelőjével, bizonyos esetekben elég extra költségek is jelentkezhetnek. A vámkezelés során pedig be kell vallani az összes olyan költséget, ami a szállítmányozás szerint és a megadott szabvány szerint a rendeltetési helyig felmerülhetnek, hiszen a bevallott vámértékbe beleszámíthatnak és adott esetben az utánuk meg nem fizetett vámteher büntetéseket, szankciókat vonhat maga után!